Blar i USN Open Archive på forfatter "Mortensen-Buan, Anne-Beathe"
-
"I dag kunne jeg også svare. Sånn som de flinke elevene!" En studie av hvordan to lesetiltak kan øke leseengasjementet hos lesesvake og umotiverte elver ved lesing av fagtekst
Rafaelsen, Elisabeth Olsen (Master thesis, 2022)Resultatene fra PISA 2018 viser at 26 prosent av guttene og 12 prosent av jentene skårer under mestringsnivå 2, som defineres som en nedre grense for den kompetansen i lesing elevene bør ha for å være i stand til å delta ... -
Livsmestring gjennom oppgaver og skjønnlitteratur
Østmoen, Sara Elisabeth Zürcher (Master thesis, 2023)Denne masteravhandlingen tar for seg livsmestring fra det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring. Målet for studien er å undersøke følgende problemstilling: På hvilken måte kommer ulike aspekter av livsmestring fra ... -
Læring i forskende partnerskap – det digitale hamskiftet i Larviksskolen. Pilot-/forprosjekt for videreføring 2018-2021
Wølner, Tor Arne; Mortensen-Buan, Anne-Beathe; Læret, Kristin (Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;29, Report, 2019)I samarbeidet med USN (Universitetet i Sørøst-Norge) er det inngått en intensjonsavtale mellom Larvik kommune og USN. Avtalen beskriver to scenarier for oppstart på forskningsarbeidet mot skolene i Larvik. • Med ... -
Sakprosaens plass i norskfaget
Bjønnes, Marita (Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven handler om sakprosaens plass i norskfaget, med et særlig fokus på kritisk tilnærming til sakprosatekstene i norskfaget. Tidligere forskning har vist at likestillingen mellom skjønnlitteratur og sakprosa ... -
Skjønnlitteraturen og elevleseren – en undersøkelse av en lærers modellering av litterær faglighet og elevenes engasjement i arbeidet med Hamlet
Mortensen-Buan, Anne-Beathe; Furumo, Marianne (Chapter, 2020)Denne undersøkelsen har for det første som mål å undersøke hvordan litteraturfaglighet og engasjement kommer til uttrykk i en klasse som arbeider med Shakespeares Hamlet. For det andre å undersøke om den litteraturfagligheten ... -
Sorte skjermer- norskundervisning i en pandemi. Semistrukturert intervju av fire norsklærere på yrkesfag
Trollsås, Merethe Linelle (Master thesis, 2021)Hensikten med denne oppgaven er å undersøke hvilke didaktiske grep informantene benyttet seg av i tiden de var onlinelærer i norsk på yrkesfag, og hvordan det eventuelt endret seg fra praksisen deres i klasserommet. Dette ...